11/7/14

بررسی عملکرد الکل در بدن

اتانل عامل نشاط:
 اتانل یک ماده الکلی است. بر خلاف غذا که باید جذب شود اتانل مستقیما وارد جریان خون می شود. به افرادی که به اتانل وابسته می شوند و به وجود آن در خونشان احتیاج پیدا می کنند الکلی می گویند .
اتانل مایعی است با بوی مطبوع و بدون رنگ و با طعم سوزان که در تمامی نوشیدنی‌های سکر‌آور و شراب و عرق و امثال آنها یافت می‌شود. الکل اتیلیک با هر نسبتی با آب حل می‌شود و در اثر اکسیژن می‌سوزد و تولید آب و دی اکسید کربن می‌کند. وقتی که گلوکز تخمیر می‌شود «شراب» بدست می‌آید و وقتی نشاسته دانه های جو، برنج و گندم تخمیر می‌شود «آبجو» تولید می‌شود و در نتیجه این الکل هم در شراب و هم در آبجو بوجود می‌آید.
“عرق سگی” معروفترین و پرفروش ترین نوشیدنی الکلی در منطقه و حتی ایران است و به خاطر ارزانی و فراوانی بیشترین مصرف کننده را در بین اقشار پایین جامعه دارد. عرق سگی اگر از تخمیر و تقطیر کشمش حاصل شود به آن ” ودکای کشمش ” هم می گویند که بین ۴۵ تا ۵۵ درصد الکل دارد. ولی غالباً دست فروشها عرق سگی را از مخلوط الکل طبی  و  آب به نسبت یک به یک بدست می آورند.
عرق سگی بخاطر درصد بالای الکل آن و عدم رعایت شرایط بهداشتی بیشترین معضلات را برای جوانان منطقه بوجود آورده است. نوعی از “عرق سگی” که بصورت دست ساز از کشمش بدست می آورند بخاطر تولید متانول ناشی از چوپ کشمش سبب مسمومیت ، کوری و مرگ افراد مصرف کننده شده است. 

مشروبات الکلی را به دو گروه تخمیری و تقطیری تقسیم می کنند :
- مشروبات تخمیری آنهائی هستند که مستقیماً از تخمیر مواد قندی به دست می آیند، مانند شراب که از تخمیر انگور یا کشمش حاصل می شود یا آبجو که از جو به دست می آید که معمولاً بین ۴ تا ۱۶ درصد الکل از نوع اتانل دارند و در نوع غنی شده آن تا ۲۰ درصد هم می رسد. بترتیب آبجو: ۴ الی ۶ درصد الکل؛ شراب : ۷ الی ۱۵ درصد الکل؛ شامپاین که یک نوع شراب گازدارمی باشد: ۸ الی ۱۴ درصد الکل  دارد.
- مشروبات تقطیری مانند ودکا، ویسکی، جین که از تقطیر الکل حاصل از تخمیر غلات بدست می آید که معمولاً بین ۴۰ تا ۹۵ درصد اتانول دارد.
نحوه جذب الکل در بدن :
اتانل در مرحله اول وارد بحلق و مری شده سپس وارد معده می‌شود و از طریق خون به نسوج بدن و کبد وارد شده و   ۱۰ درصد آن بوسیله کلیه‌ها و ریه‌ها دفع می‌گردد. اگر مصرف مشروبات الکلی ناشتا و با معده خالی صورت بگیرد سرعت جذب الکل در بدن بالاتر می‌رود و الکل به سرعت جذب بدن خواهد شد. ۱ تا ۲ ساعت پس از مصرف مشروبات الکلی تمامی آن وارد خون شده و بعد از ۲۴ ساعت اثری از آن در خون دیده نمی‌شود.
الکل از ۴ طریق دفع میگردد:
کـلیـه ۵ درصـد الـکل را از طریق ادرار از بـدن خارج می کند. ششـهـا ۵ درصـد الـکـل را از طـریـق بـاز دم خـارج می کنند. مقدار بسیاراندکی از طریق تعریق دفع میگردد. قسمت اعظم الکل توسط آنـزیمـهای کـبد اکسید شـده و به اسـیـد استـیـک، دی اکسید کربن و آب تبدیل می گردد. بطور متوسط یک انسان معمولی قادر است ۱۵ میلی لیـتـر الـکل را در طـی یـک ساعت دفع کند.

No comments:

Post a Comment