11/6/14

آداب سرو شراب

 نکات مهم در سرو شراب این هست که شراب سفید رو باید حتمن بصورت سرد سرو کرد و دمای مناسب 5 تا 3 درجه هست و شراب قرمز با دمای معمولی 18 تا 20 درجه و کلن بهتره که بطری های شراب قرمز رو در اتاقی که مهمانی قرار هست برگزار بشه , از چند ساعت قبل قرار بدین تا مایع داخل بطری همدما با اتاق بشه .
در مورد طرز پذیرایی و ریختن شراب هم باید نکاتی رو رعایت کنین . بهترین گیلاس برای ریختن شراب , گیلاس های بزرگی هست که پایه اونها اونقدر بلند باشه که بشه با دست پایه رو نگه داشت و شراب رو نوشید . روش نوشیدن شراب اینطور هست که گیلاس رو با پایه میگیرن و مینوشن ولی مشروبات دیگه رو بالای گیلاس یا در واقع جام رو در دست میگیرن و مینوشن .
مقدار ریختن شراب در گیلاس هم خیلی مهم هست ! یک سوم از گیلاس رو باید از شراب پر کنین و نباید تمام گیلاس پر از شراب بشه ! اما در مورد شراب سفید این قضیه فرق میکنه . موقع سرو شراب سفید , از گیلاس های لاغر و باریک استفاده میشه و گیلاس رو تا بالا پر میکنن . در صورتیکه برای سرو شراب قرمز از گیلاس های تپل و حجیم استفاده میشه .
این نکته رو هم دقت کنید که وقتی در بطری شراب باز شد , فرایند فاسد شدن اون هم آغاز میشه . در واقع شراب وقتی که از پلمپ باز میشه باید نهایت تا یک هفته خورده بشه وگرنه تبدیل به سرکه میشه و طعمش بر میگرده و خراب میشه ! با اینکه پمپ های مکش هم وجود داره برای نگهداری طولانی تر شراب ولی باز هم بیشتر از دو هفته نمیتونین شراب رو نگهداری کنید . بعضی ها شراب رو  بعد از باز شدن در یخچال نگهداری میکنن به این تصور که شراب خراب نمیشه . این تصور هم اشتباه هست و اگر شراب شناس باشین و طعم شراب براتون مهم باشه میفهمین که باز هم طعم شراب بر میگرده !
نکته جالب در مورد شراب این هست که شراب هرگز سمی نمیشه ! اگر هم کپک بزنه یا فاسد بشه , تبدیل به سرکه میشه ولی سمی نمیشه و خوردنش باعث مرگ نمیشه ! نکته دیگه این هست که خیلی از افراد به اشتباه خیال میکنن برای تهیه شراب نباید دانه انگور و یا خوشه های انگور در شراب باقی بمونه وگرنه باعث ایجاد الکل چوب یا الکل متیلیک میکنه ! در صورتیکه این تصور کاملن اشتباهه . تنها زمانی نباید دانه و خوشه انگور در مایع شراب باقی بمونه که ما قصد داشته باشیم بعد از ساخته شدن شراب , از مایع شرابمون عرق گیری کنیم ! در اینصورت اگر چوب , خوشه , دانه انگور در مایع شراب باشه , تبدیل به الکل متیلیک یا الکل صنعتی میشه و سمی و کور کننده و مرگ آور هست ولی اگر قرار باشه انگورها فقط به قصد مصرف شراب باشه , در طی فرایند ساخت شراب به هیچ وجه به الکل صنعتی تبدیل نمیشن . این حالت تنها در زمان تقطیر اتفاق می افته و در ساخت شراب هیچ تقطیری صورت نمیگیره بلکه تخمیر اتفاق می افته ! حتا وجود دانه های مویز و کشمش هم باعث سمی شدن شراب نمیشه مگر به قصد تقطیر و عرق گیری باشه که ابتدا باید صاف و بعد عرق گیری صورت بگیره .

No comments:

Post a Comment