10/18/14

انواع شرابها

1- شراب سرخ یا شراب قرمز
  رایج‌ترین نوع شراب انگور است. رنگ سرخ این شراب در جریان تخمیر از حل شدن مواد رنگی پوست انگور در الکل میآید. اگر پوست انگور را قبل از تخمیر جدا کنند شراب سفید به دست می‌آید. از بهترین نوع انگورها برای شراب قرمز، انگور شانی است. از انار نیز شرابی قرمز و عالی تهیه می‌شود.
                                                                       جام شراب سرخ

2-شراب گلی
شراب گلی که به نام فرانسوی آن «رُزه» (rosé) شناخته می‌شود، نوعی شراب است که برای تهیه آن پوست انگور را کمی پس از شروع تخمیر از آب انگور جدا می‌کنند. حاصل این کار شرابی است که رنگ گلگونی دارد. گاه این شراب را با مخلوط کردن شراب سرخ و شراب سفید درست می‌کنند.
این شراب به دلیل رنگ خاصی که دارد معروف است. اگر در هنگام درست کردن شراب به انگور قرمز کمی انگور سفید اضافه کنید رنگش صورتی شفاف یا رزا می‌شود. (به نسبت ۳ قرمز - ۱ سفید)
                                                                    جام و بطری رز

3-شراب تقویت شده
شراب غنی‌شده نوعی شراب است که پس از پایان تخمیر و آماده شدن، به آن الکل افزوده‌اند تا درجه الکلی آن بالاتر رود و به اصطلاح "گیراتر" شود. درجه الکلی چنین شراب‌هایی معمولاً ۲۰ تا ۲۵ درصد است. و یا گاهی مخمر تقویت شده تا بتواند الکل بیشتری تولید کند و در محیطی با درصد الکل بالا تر فعالیت کند

4-شراب شیرین
 شراب شیرین نوعی شراب است که برای شیرین شدن فرآیند تخمیر آن را زودتر از معمول قطع کرده اند. با این کار مقداری از شکر موجود در آب انگور تخمیر نشده باقی می‌ماند.
گاه برای تولید شراب شیرین پس از پایان تخمیر اندکی شکر به شراب آماده می‌افزایند.



5-شراب گازدار
شراب گازدار نوعی شراب است که به آن گاز کربنیک افزوده اند. این عمل در حین یا پس از ریختن شراب در بطری انجام می‌شود. اما معمولاً شراب‌های گازدار را در هنگام ساختن جوری عمل می‌آورند که گاز کربنیک حاصل از عمل تخمیر از آن جدا نشده در نتیجه نوشیدنی گازدار می‌شود و نیازی به اضافه کردن گاز وجود ندارد. بطری اینگونه شراب برای تحمل فشار گاز کلفت‌تر از بطری شراب بی‌گاز است.
شامپاین مشهورترین شراب گازدار جهان است و در ناحیه شامپاین کشور فرانسه تولید می‌شود.

6-شراب مثلث
درطب سنتی، به آب انگوری که در حین جوشانیدن دو سوم آن بخار شود و یک سوم آن بماند، شراب مثلث گویند. منافع او مشابه خُمر و تولید کننده خون صالح و مقوی هاضمه و برای مبتلایان به آبله و حصبه و ذات‌الجنب و ذات‌الصدر خوب، و مقوی باه (تقویت کننده نیروی جنسی) سرد مزاجان و زیاد خوردن او برای گرم مزاجان مضرّ است.

7-شراب جمهوری
شراب جمهوری، شرابی است که از جوشانیدن شراب مثلث با آب بدست می‌آید. شرط آن است که در این جوشانیدن تمام آب بخار شود و بعد از مدتی قابل شرب می‌شود و بعضی شراب انگوری سه ساله را جمهوری نامند و گویند آب انگور ی است که در جوشیدن به نصف رسیده باشد. گرم و خشک و منضج (قوام آورنده اخلاط) و محلِّل و مشهی (اشتهاء آور) و معین جماع و سریع‌الانحدار (زود جذب) و مولد خون (خون ساز) غلیظ و مسخن احشاء (لاغر کننده شکم) است.

8-شراب سفید
نوعی شراب است که در جریان تولید آن پوست انگور را پیش از شروع تخمیر از آب انگور جدا می‌کنند تا مواد رنگی پوست در الکل ناشی از تخمیر حل نشود.
                                                                    جام شراب سفید




No comments:

Post a Comment